Koranen og muligheten for profeters komme

Ahmadiyyamuslimer kalles vantro fordi de, i likhet tidligere muslimer, er åpne for at følgere av islam fortsatt kan nå stadiet der Allah kaller dem for profeter. De samme menneskene som deler ut takfir-fatwaer basert på slike tolkningforskjeller, har ingen problemer med å tro at profeten Jesus kommer tilbake og dør som siste profet. For dem er dét helt innenfor siden «siste profet», ifølge dem, er den siste til å bli utnevnt som profet, og ikke nødvendigvis den siste profeten på jorden.

Men hva er riktig måte å løse denne uenigheten på? Er det å  se hva flertallet av dagens lærde mener, eller bør man se hva Allah og Profeten ﷺ sier om dette?

”…Og hvis dere er uenige om noe så henvis det til Allah og (Hans) sendebud, hvis dere tror på Allah og Dommens Dag. Dette er det beste og mest passende” (4:60)1فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا

Verset over sier at uenighetene må henvises til Allah og hans sendebud. I denne teksten tar vi for oss hva Allahs ord sier om hvorvidt profeter og sendebud fremdeles kan komme:

Å, Adams barn, hvis sendebud kommer til dere fra dere selv, som foreleser dere Mine tegn, så skal den som frykter Gud og handler godt ikke frykte og ikke sørge” (7:36)2يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي فَمَنِ اتَّقَىٰ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ .

“Og (ihukom den tid) da Allah opprettet en pakt (med folkene) ved (deres) profeter (og sa): Hva Jeg enn har skjenket dere av skrift eller visdom, og det så kommer til dere et sendebud som bekrefter det som er hos dere, så skal dere visselig tro ham, og han skal dere visselig hjelpe. Han sa: Godtar dere dette, og påtar dere denne forpliktelsen overfor Meg? De sa: Vi godtar. Han sa: Bevitne da at Jeg er hos dere blant dem som bevitner (det)” (3:82)3 وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ النَّبِيِّينَ لَمَا آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِي قَالُوا أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ .

Det er viktig å legge merke til at Koranen sier: ” Hva Jeg enn har skjenket dere av skrift4لَمَا آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتَابٍ. Dette inkluderer Koranen. Noen vil mene at etter Koranens åpenbaring er det ikke lenger nødvendig med noen profet. Koranen er jo den perfekte bok. Men Koranen sier helt tydelig at uansett hva Allah gir menneskene av boken så skal de tro og hjelpe sendebudet. Det er derfor helt tydelig at Koranens komme ikke utelukker flere sendebud eller profeter. Koranen nevner også Muhammad ﷺ spesifikt i forbindelse med pakten, noe som viser at også han trodde at det kunne komme profeter etter ham:

Og husk den tid da Vi sluttet en pakt med profetene, og med deg, og med Noa, Abraham, Moses og Jesus, Marias sønn, og vi sluttet med dem en sterk pakt” (33:8)5وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثَاقَهُمْ وَمِنْكَ وَمِنْ نُوحٍ وَإِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا.

«Allah vil aldri oppreise noe sendebud etter ham.»6لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولًا

Å tro at profeter ikke lenger kan komme er ikke noe nytt. Ifølge koranverset nedenfor fantes denne forestillingen også da profeten Josef عليه السلام gikk bort. Dette er ikke muslimenes påfunn. Dette er et kjennetegn ved de som ikke vil tro. Først forkaster de Guds sendebud. Når han så går bort, hevder de at det ikke vil komme noe sendebud etter ham, og således frigjør de seg fra å tro på og være lydig en profet i fremtiden. Koranen sier:

Og tidligere kom Josef visselig til dere med tydelige bevis, men dere fortsatte å tvile på det han brakte dere, helt til han døde. Da sa dere: «Allah vil aldri oppreise noe sendebud etter ham.» Slik dømmer Allah enhver overtreder og tviler som villedet, de som strider om Allahs tegn uten noen fullmakt. Dette er en stor synd i Allahs øyne. Slik forsegler Allah hjertene til enhver hovmodig og arrogant” (40: 35-36)7وَلَقَدْ جَاءَكُمْ يُوسُفُ مِنْ قَبْلُ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا زِلْتُمْ فِي شَكٍّ مِمَّا جَاءَكُمْ بِهِ حَتَّىٰ إِذَا هَلَكَ قُلْتُمْ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولًا كَذَٰلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتَابٌ الَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِي آيَاتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ وَعِنْدَ الَّذِينَ آمَنُوا كَذَٰلِكَ يَطْبَعُ اللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ قَلْبِ مُتَكَبِّرٍ جَبَّارٍ.

Folk kan si at dette var tilfellet i fortiden. Disse folk tok feil og at den guddommelige befaling om fortsettelse av profetdømmet ble forandret etter Profeten Muhammads ﷺ komme. Koranen lar det imidlertid ikke være noe rom for tvil: ”Og tåpene blant oss pleide å si løgnaktige ting om Allah” (72: 5)8وَأَنَّهُ كَانَ يَقُولُ سَفِيهُنَا عَلَى اللَّهِ شَطَطًا. Hva var disse løgnene? ”Og de trodde, som dere tror, at Allah aldri ville oppreise et (sendebud)” (72:8)9وَأَنَّهُمْ ظَنُّوا كَمَا ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ يَبْعَثَ اللَّهُ أَحَدًا. Allah sier de som taler slik er tåpelige og deres tale ble fordømt som ’løgnaktige ting om Allah’.

”Og den som adlyder Allah og (denne) profeten skal være blant de som Allah har skjenket Sine velsignelser, nemlig profetene…”10وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ

Islam er den fullkomne religion. Det vil ikke komme noe ny sharia for menneskene. ”I dag har Jeg fullkommengjort deres religion for dere, fullendt Min velgjørelse overfor dere og valgt Islam som deres religion” (5: 4)11الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا. Muhammad ﷺ var den fullkomne profet, Khatam-un-nabiyyin (33: 41), men det kan komme en perfekt tilhenger av Muhammad ﷺ som oppnår en profets status når det er behov for det.

Man er nødt til å ha en lærer og et levende eksempel. For nye generasjoner er det ikke tilstrekkelig med gamle fortellinger. Å høre er ikke det samme som å oppleve12( ليس الخبر كالمعاينة (مسند الإمام أحمد – من مسند بني هاشم. Koranen sier at en profets oppgave er å: ”… forelese dem Hans tegn, rense dem, lære dem boken og visdommen” (62: 3)13يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ . Hadde Koranens tekst og sunnah vært tilstrekkelig burde muslimene vært renset, og de burde forstått boken og visdommen. Det er veldig enkelt å se at dette er det store mangler på blant muslimene. Muslimene har den perfekte bok og den perfekte profet. Allikevel er muslimene i en dyp krise og nedgangsperiode.

Koranen lærer muslimene å be om åndelige velsignelser, blant annet profetdømmets. I hver eneste bønn, hver eneste dag ber muslimer om Allahs nåde: ”Led oss på den rette vei. Veien til de Du har vist Din nåde” (1: 6-7)14اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ. Forklaringen på hva denne nåde er, er som følger:

Og den som adlyder Allah og (denne) profeten skal være blant de som Allah har skjenket Sine velsignelser, nemlig profetene, de sannferdige, vitnene og de rettferdige. Og hvilket fremragende selskap er ikke de” (4:70)15وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا . Allah hadde ikke tenkt å la være å oppfylle nevnte bønn.

Koranen sier at den som følger Muhammad ﷺ har mulighet til å oppnå en profets status som en tilhenger av ham. Tidligere ble profeter oppreist uavhengig. Det er kun Muhammads ﷺ religion som er så fantastisk at en tilhenger kan bli profet. Dette er ikke blasfemi. Tvert imot er dette en stor ære for islam.

Et viktig poeng er at alle disse velsignelser kun er gjennom Muhammads ﷺ profetdømme. Det er derfor dette ikke bryter med verset Khatam-un-nabiyyin. Den som kommer er i forhold til Muhammad ﷺ lik det månen er i forhold til solen. Koranen sier om Muhammad ﷺ: ”Å, du Profet, Vi har visselig sendt deg… som en opplysende sol” (33:46-47)16يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرً   وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا . Månen har ikke noe eget lys, den reflekterer kun solens lys. Den perfekte tilhenger av Muhammad ﷺ kan oppnå en profets status. Denne reflekterer kun Muhammads ﷺ åndelige lys, ikke sitt eget, og er dermed ingen selvstendig profet, men en ummati profet.

Koranen lover åndelige velsignelser: ”Ser du ikke at Allah legger frem en lignelse om et godt ord? (Det er) som et godt tre, det har en fast rot og har grener som (strekker) seg inn i himmelen. Det bærer frukt til enhver tid på sin Herres befaling” (14: 25-26)17أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا.

Er ikke Koranen Guds sannferdige ord? Hvor er i så fall disse fruktene i dag? Hvor er velsignelsene som muslimene er lovet?

Guds ord er sant. Fruktene finnes. Problemet er at muslimene fornekter Guds utsendte, og derfor bringer ulykke over seg selv. Det er et tegn som alltid skal oppfylles ved et sendebuds komme:

Ve (Mine) tjenere! Det kommer ikke noe sendebud til dem uten at de spotter ham” (36:31)18يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ.

”Disse er Allahs tegn(vers), som Vi foreleser deg i overensstemmelse med sannheten. På hvilket ord(hadith) vil de da tro etter Allah og Hans tegn?” (45:7)19تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَ اللَّهِ وَآيَاتِهِ يُؤْمِنُونَ