Khatam

 

På Facebook-gruppen Urett Avsløres pågår det en diskusjon om Ahmadiyya. Kona mi er også med i den gruppen. Hun skrev følgende kommentar i en tråd:

Dette ble det krevd kilder på. Så nå skal jeg begrense meg til de aktuelle referansene, selv om det finnes mange andre sterkere referanser på at det kan komme profeter etter Muhammad ﷺ.

Når ordet khatam brukes foran en gruppe mennesker, betyr det alltid den beste av dem. Khatam al-Nabiyyin betyr altså den beste av profetene. Jeg kan nevne minst 40 eksempler på ordet khatam brukt foran diverse grupper av mennesker, der betydningen alltid har vært den beste av dem, og ikke den siste av dem. Min kone nevnte for eksempel at  Ali ؓ  har blitt kalt khatam ul Aulia:

أَنَا خَاَتمُ الْأَنْبِيَاءِ وَأَنْتَ یَاعَلِيُّ خَاتَمُ الْاَوْلِيَاءِ

«jeg er khatam al-anbiai, og du Ali, khatam al-Auliai»

تفسیر عمدۃالبیان ج۲ص۲۸۴مناقب آل أبي طالب، مصنف: محمد بن علی بن شہر اشوب

Så har vi et eksempel på når Profeten ﷺ har bruker ordet khatam foran noe annet enn mennesker, som for eksempel moskeen sin, så bruker han ikke det i betydningen siste, i den forstand at det ikke kan komme flere etter den:

1139 – 

حدثنا حسين بن حسن قال : حدثنا عبد العزيز بن أبي عثمان ، عن موسى بن عبيدة ، عن داود بن مدرك ، عن عروة بن الزبير ، عن عائشة رضي الله عنها قالت : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « أنا خاتم الأنبياء ، ومسجدي خاتم المساجد ، وأحق المساجد أن يزار وتركب إليه الرواحل (1) المسجد الحرام ، ومسجدي هذا ، وصلاة في مسجدي أفضل من ألف صلاة فيما سواه من المساجد إلا المسجد الحرام »

«Jeg er khatam al-anbiai, og moskeen min er khatam ul-masajid»

Akhbaru Makkata Lilfakihi

اخبار مكة للفاکهي

Så til hadithen der Profeten ﷺ sier at om hans sønn Ibrahim levde, ville han være en sann profet:

13474 – 

حَدَّثَنَا عَفَّانُ حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَةَ عَنْ إِسْمَاعِيلَ السُّدِّيِّ قَالَ سَأَلْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ قَالَ

قُلْتُ صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى ابْنِهِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ لَا أَدْرِي رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَى إِبْرَاهِيمَ لَوْ عَاشَ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا قَالَ قُلْتُ كَيْفَ أَنْصَرِفُ إِذَا صَلَّيْتُ عَنْ يَمِينِي أَوْ عَنْ يَسَارِي قَالَ أَمَّا أَنَا فَرَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَنْصَرِفُ عَنْ يَمِينِهِ

مسند أحمد، باب مسند أنس بن مالك رضي الله عنه

«…Om han (Ibrahim) levde, ville han vært en sann profet»

(Musnad Ahmad)

Den kjente reformatoren i blant muslimene, Hazrat Mullah Ali Qari, sa følgende om både denne hadithen og verset khatam-al-nabiyyin, som forklarer det hele:

قُلْتُ وَمَعَ ھَذَا لَوْ عَاشَ اِبْرَاہِیْمُ وَصَارَ نَّبِيًا وَكَذَا لَوْ صَارَ عُمُرُؓ نَبِيَّا لَكَانَا مِنْ اَتْبَاعِهٖ عَلَيْهِ السَّلَام ۔۔۔۔ فَلاَ يُنَاقِضُ قَوْلَهٗ تَعَالى خَاَتمَ النَّبِيِّيْنَ اِذِ الْمَعْنى اَنَّہٗ لَا یَاْتِيْ نَبيٌّ بَعْدَهٗ يَنْسَخُ مِلَّتَهٗ وَلَم يَكُنْ مِّنْ اُمَّتِهٖ۔ موضوعات کبیر۵۹۔۵۸۔مطبع مجتبائی دہلی

Jeg sa: og det med «hvis Ibrahim levde så ville han bli profet» og på samme måte Hvis Umar ble profet, så ville begge være hans følgere, fred være med han, det strider ikke med Hans ord: «Khatam An-nabiyyin» hvis betydningen er at det ikke er noen profet etter ham som opphever shariaen hans, og ikke er fra hans ummah.