Mirza Ghulam Ahmadؑ kritiseres for å kalle seg både Imam Mahdi og Messias. Dette fordi de fleste muslimer bare holder fast ved en beretning i en hadith som sier at Isaؑ vil be bønn bak noen andre. På grunn av denne beretningen og fordi de tror at profeten Isaؑ lever og kommer tilbake, har de konkludert med at Isaؑ og Imam Mahdi vil være to forskjellige personer.
Når det det kommer til troen på at samme profeten Isaؑ , sendt til israelittene, skal komme tilbake, har vi tilbakevist den her: imamen.no/isa
Hadithen som nevner at den fremtidige Isaؑ skal be bak en annen person, finnes blant annet i Ibn Majah. Vi limer den inn under med oversettelse fra det sunnimuslimske nettstedet sunnah.com:
هُمْ يَوْمَئِذٍ قَلِيلٌ وَجُلُّهُمْ بِبَيْتِ الْمَقْدِسِ وَإِمَامُهُمْ رَجُلٌ صَالِحٌ فَبَيْنَمَا إِمَامُهُمْ قَدْ تَقَدَّمَ يُصَلِّي بِهِمُ الصُّبْحَ إِذْ نَزَلَ عَلَيْهِمْ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ الصُّبْحَ فَرَجَعَ ذَلِكَ الإِمَامُ يَنْكُصُ يَمْشِي الْقَهْقَرَى لِيَتَقَدَّمَ عِيسَى يُصَلِّي بِالنَّاسِ فَيَضَعُ عِيسَى يَدَهُ بَيْنَ كَتِفَيْهِ ثُمَّ يَقُولُ لَهُ تَقَدَّمْ فَصَلِّ فَإِنَّهَا لَكَ أُقِيمَتْ . فَيُصَلِّي بِهِمْ إِمَامُهُمْ
“…On that day they will be few, and most of them will be in Baitul-Maqdis (Jerusalem), and their leader will be a righteous man. When their leader has stepped forward to lead them in subh prayer, ‘Eisa bin Maryam will come down to them. Their leader will step backwards so that ‘Eisa can come forward and lead the people in prayer, but ‘Eisa will place his hand between his shoulders and say to him: «Go forward and pray, for the Iqamah was given for you.» Then their leader will lead them in prayer…”
Basert på denne delen av hadithen hvor en annen person kalles for imam og leder Isa i bønn, tror mange muslimer at han må være Imam Mahdi. Det som er interessant er at litt lenger fremme i samme hadith kaller Profeten Muhammad ﷺ profeten Isa også for Hakam, Adal, og rettferdig Imam i hans ummah:
فَيَكُونُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي أُمَّتِي حَكَمًا عَدْلاً وَإِمَامًا مُقْسِطًا
«Eisa bin Maryam (as), will be a just judge and a just ruler among my nation…»
Bare fordi en person leder noen i bønn én gang, betyr ikke det at vedkommende automatisk blir Imam Mahdi. I så fall finnes det det en hadith i Sahih Muslim også, som for øvrig regnes som mer autentisk, som tydelig sier at Isaؑ vil komme og lede bønn. Skal vi være prinsippfaste må jo Isa aksepteres som Imam Mahdi ifølge hadithen i Sahih Muslim. Utdraget av både hadithteksten og oversettelsen er igjen hentet fra sunnah.com hvor hadithen kan leses i sin helhet:
فَبَيْنَمَا هُمْ يُعِدُّونَ لِلْقِتَالِ يُسَوُّونَ الصُّفُوفَ إِذْ أُقِيمَتِ الصَّلاَةُ فَيَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ فَأَمَّهُمْ
“…he would come out while they would be still preparing themselves for battle drawing up the ranks. Certainly, the time of prayer shall come and then Jesus (peace be upon him) son of Mary would descend and would lead them…”
I begge beretningene over finner man ikke ordet Mahdi eller rettledning. Faktisk har ikke kommet over eneste hadith som kaller en annen person enn Isa for Imam og Mahdi. Derfor er det ingen grunn til å tro at den personen som leder Isa i bønn er Imam Mahdi, bare fordi han kalles for deres imam. Særlig når det finnes andre hadither som kaller Isa for både Imam og Mahdi i samme hadith og til og med den eneste Mahdien.
Det merkverdige er at den hadithen i Musnad Ahmad, som kaller Isa for både imam og mahdi i samme setning, nevner de samme kjennetegnene til Isa som den første hadithen vi limte inn fra Ibn Majah, som sier at Isa skal være Hakam, Adal, rettferdig imam, ødelegge korset, drepe svinet og oppheve jizya osv:
I beste fall samsvarer Isa-skikkelsen i de første to hadithene fortsatt med Mirza Ghulam Ahmad, siden han ikke bestandig ledet bønnene. Det var vanlig at andre av hans følgere, som for eksempel Maulvi Abdul Karimؓ ledet bønnene og at Ahmadؑ ba bak dem.
وَإِمَامُكُمْ مِنْكُمْ
I hadithen under, fra Sahih Bukhari, forekommer tittelen Imam alene og uten henvisning til bønn. Ordet Imam her kan derfor tolkes som Imam Mahdi. Hadithen under brukes også for å bevise at Isa og Imam Mahdi vil være to ulike personer. Egentlig sier denne hadithen det motsatte, nemlig at den kommende Sønn av Maria både vil være deres imam og også en av muslimene, altså én og samme person:
كَيْفَ أَنْتُمْ إِذَا نَزَلَ ابْنُ مَرْيَمَ فِيكُمْ وَإِمَامُكُمْ مِنْكُمْ
Når vi søker opp denne hadithen på på sunnah.com får vi tre resultater fra Sahihain, altså Bukhari og Muslim. I Sahih Muslim Kitab ul Iman har sunnah.com følgende oversettelse, som støtter de som tror Isaؑ ikke vil være Imamen:
«What will be your state when the son of Mary descends amongst you and there will be an Imam amongst you?«
Enhver som kan litt arabisk ser at denne oversettelsen er feil. Hadithen sier tydelig «deres imam», ikke «en imam».
I Sahih Bukhari, bok Ahadith ul Anbia, finner vi følgende oversettelse:
«How will you be when the son of Mary (i.e. Jesus) descends amongst you and your imam is among you.«
Her har de har oversatt: «…deres imam er blant dere». De har lagt til ordet «is», altså «er» i oversettelsen, for å støtte sin teori om at Imam Mahdi allerede vil være tilstede når Isaؑ kommer.
Men i Sahih Muslim, Kitab ul Iman igjen finnes det også en litt annen versjon av samme hadith, samt henvisninger til versjonene over. Den hadithen gir ikke rom for uriktige oversettelser og tolkninger av hadithene over. I hadithen under har sunnah.com og hva enn deres kilder er, blitt nødt til å oversette noenlunde riktig for at det skal være sammenheng i oversettelsen:
كَيْفَ أَنْتُمْ إِذَا نَزَلَ فِيكُمُ ابْنُ مَرْيَمَ فَأَمَّكُمْ مِنْكُمْ » . فَقُلْتُ لاِبْنِ أَبِي ذِئْبٍ إِنَّ الأَوْزَاعِيَّ حَدَّثَنَا عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ نَافِعٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ » وَإِمَامُكُمْ مِنْكُمْ » . قَالَ ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ تَدْرِي مَا أَمَّكُمْ مِنْكُمْ قُلْتُ تُخْبِرُنِي . قَالَ فَأَمَّكُمْ بِكِتَابِ رَبِّكُمْ تَبَارَكَ وَتَعَالَى وَسُنَّةِ نَبِيِّكُمْ صلى الله عليه وسلم .
«What would you do when the son of Mary would descend amongst you and would lead you as one amongst you? Ibn Abi Dhi’b on the authority of Abu Huraira narrated: Your leader amongst you. Ibn Abi Dhi’b said: Do you know what the words:» He would lead as one amongst you» mean? I said: Explain these to me. He said: He would lead you according to the Book of your: Lord (hallowed be He and most exalted) and the Sunnah of your Apostle (ﷺ).»
I og med at tittelen forandres til verbet altså fra «Imam» til «amma» (fra substantivet «leder» til verbet «lede») har sunnah.com sett seg nødt til å oversette hadithen riktig.
Denne oversettelsen viser tydelig at «Sønn av Maria» vil være «en av dere» og «imamen», deres imam og fra dere. Sønn av Maria vil altså være Imam Mahdi, en blant muslimene som får disse to titlene.1Siden Isa ibn Maryam er dø i ifølge Koranen og vil ikke vende tilbake, mens den kommende Ibn Maryam vil være fra ummaen til Profeten Muhammad ﷺ så er man nødt til å konkludere med at Ibn Maryam som det snakkes om i denne hadithen, ikke er ment bokstavelig, altså ikke den Isa som døde for 1900 år siden.
Lede med Koranen og Profetens ﷺ sunnah
En annen ting som er meget interessant og viktig og som støtter Ahmadiyya-synet er hvordan hadithen ble forstått av de som selv berettet den. Ibn Abi Dhi’b forklarer at «fa amma kum minkum» betyr:
فَأَمَّكُمْ بِكِتَابِ رَبِّكُمْ تَبَارَكَ وَتَعَالَى وَسُنَّةِ نَبِيِّكُمْ صلى الله عليه وسلم
«så han vil lede dere med deres Herres bok og sunnaen til deres profet ﷺ.»
Det er åpenbart at Ibn Abi Dhi’b følte behovet for å forklare hvilken bok og sunnah denne imamen skulle lede muslimene etter siden det var tydelig at han og alle andre som hadde lært denne hadithen skjønte at Isa عليه السلام og Imam Mahdi skulle være samme person. Den Isa som var sendebud til israelittene, ledet dem med Toraen. Derfor var det viktig å påpeke at den kommende Isa عليه السلام ville lede folket med Koranen og Profetens sunnah. Dette hadde Ibn Abi Dhi’b ikke trengt å presisere hvis han hadde trodd at en annen muslim skulle være Imam Mahdi, og ikke Isa عليه السلام.
Kort sagt, hadither som sier at Isa عليه السلام vil be bak noen beviser ikke at Imam Mahdi er en annen person. Isåfall er det større grunn til å tro at det nettopp er Isa عليه السلام som er Imam Mahdi, siden han også ifølge en hadith vil lede folk i bønn, i tillegg til å bli kalt Imam uten bønn som kontekst.
Hadithen fra Sahih Bukhari og Muslim mistolkes og misbrukes for å forsøke å bevise at den kommende Ibn Maryam og Imam Mahdi er to ulike personer. De viser egentlig at den kommende Ibn Maryam selv er Imamen som vil lede muslimene, fordi ordene i hadithen sier tydelig at «Ibn Maryam» vil være en blant muslimene, altså muslim selv. Han vil ikke være den Isa عليه السلام som var sendebud for israelittene, som ledet dem med Toraen og Injeel, men en muslim som skal lede med Koranen og Profetens ﷺ sin sunnah.
I del 2 vil vi ta for oss flere hadither som beviser at Imam Mahdi og den kommende Isa عليه السلام er snakk om samme person.